Roční plán
BABIČČIN STATEK PLNÝ ZVÍŘÁTEK
(…a pohádek)
Charakteristika:
Základní myšlenkou celého ročního plánu je „návrat ke kořenům“.
Časový rozsah:
dlouhodobý
Věková skupina:
2-4 roky
Cíl:
Přiblížit dětem venkovský život našich babiček, jejich denní řád se všemi povinnostmi i radostmi, seznámit je s tradicemi, které přetrvávají po staletí a stát se tak jejich pokračovateli.
Očekávané výstupy (základní):
- Odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých (adaptační období)
- Zvládat jednoduchou sebeobslužné a pracovní úkony (postarat se o hračky, uklidit po sobě, oblékat se a svlékat, obouvat…)
- Rozhodovat se o svých činnostech
- Bránit se projevům ubližování, vyjádřit souhlas i nesouhlas, umět říci „ne“ v situacích, které to vyžadují
- Respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla
- Záměrně se soustředit na činnost a udržet po krátkou dobu pozornost
- Naučit se nazpaměť krátké texty
- Řešit problémy
- Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- Těšit se z hezkých a příjemných zážitků
Očekávané výstupy hlavních témat:
1/ Rodina
· pochopit kam patřím
· umět říci, kdo je moje rodina
· umět vyjmenovat členy rodiny a chápat, že každý je jiný, má svou roli a svojí výjimečnost.
2/Práce (u babičky na statku i dnes)
· Seznámit se s druhy prací na venkově
· Pochopit vztah lidí a zvířat, jejich vzájemného soužití, zkusit chápat nutnost jejich vzájemné symbiózy
3/ Zvířata na statku
· Rozpoznávat a pojmenovat základní druhy zvířat a jejich mláďat, která u domu žijí
· Vědět, že každé z nich potřebuje k životu něco jiného
· Vědět, že jsou taková, která jsou naprosto odkázaná na pomoc člověka a naopak člověk potřebuje k životu je.
· Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, k přírodě a učit se jí chránit
4/ Zvyky, tradice, hry (i našich babiček)
· Mít povědomí o základních tradicích, které nás dodnes provází
· Naučit se jednoduché hry
· Vstoupit do hry, umět přijmout roli
5/ Pohádky
· Uvědomit si rozdíl mezi pohádkami za dob našich babiček a těmi dnešními
· Soustředěně sledovat, naslouchat
· Vzít na sebe roli v jednoduché dramatizaci
Rizika (co ohrožuje úspěch záměrů pedagoga):
- Neznalost vývojové psychologie dětí v předškolním věku
- Neznalost či nedostatečný respekt k individuálním potřebám dětí
- Nedostatečné uznání a oceňování úsilí či úspěchu dítěte
- Nedodržování „zdravých stereotypů“
- Spěch, nervozita, nedostatečné „naladění se“na momentální rozpoložení, potřeby či přání dětí
- Předávání hotových poznatků
- Výběr a nabídka témat, která jsou životu dítěte příliš vzdálená či pro jeho vnímání a chápání náročná
Třída Rarášků má svá specifika. Přicházejí k nám děti ve věku od 2 let. A nejdůležitější je, aby se zde cítily v bezpečí a pohodě. A tak u všeho, co pro děti připravujeme, myslíme na základní myšlenku, a to sice, že CESTA JE CÍL.
Harmonogram školního roku 2013/14
- Zahájení školního roku 2.9. 2013
- Ukončení školního roku 27.6. 2014
- Příměstský tábor 2014 IV. týdenní turnusy od 30.6. do 25.7
- Školka Jednoho stromu ( 7,30 - 17,30) a školička Rarášků ( 7,45- 17,00) funguje každý všední den v rozmezí 2.9.2013 až 27.6.2014 mimo státem uznávané svátky a následující termíny:
23.12., 27.12., 30.- 31.12. 2013, 9.5. 2014
Kontakt
Vykoukových 623/7
Praha 5, 153 00
Komunitní centrum Jeden strom:
Dolnočernošická 443
Lipence - Dolní Černošice
252 28
IČ: 265 65 129
číslo účtu: 2181353399/0800
V menu O NÁS naleznete více kontaktních informací a také popis cesty kudy se k nám dostanete.
+420 777 258 450
(ředitelka Mgr. Alena Laláková)
jedenstrom@volny.cz