
Vrabčí týden
O VRABČÁCÍCH A NEJEN O NICH...
Cíl: přiblížit dětem ptačí svět v zimě
Rozsah: 7-10dní
Kompetence:
- seznámení se s přezimujícími ptáky x tažní ptáci
- zlepšení hrubé motoriky, koordinace pohybu
- zlepšení pinzetového úchopu (jemné motoriky)
- vědomé napodobování jednoduchých pohybů podle vzoru
- trénuje trpělivost, pozornost
- chápe, jaká je dobrá péče o ptáčky, krmítka...rozeznávání vhodné stravy pro ptáky
- vědomé využívání smyslů (zrak, sluch)
- chápe rozdíl mezi vrabcem (ptákem) a vrabcem (úprava vlasů)
- zvládá jednoduché počty
- naučí se zpaměti krátký text, báseň
- zvládá jednoduchou spolupráci v kolektivu
- a hlavně užívá si radosti i při nepřízni počasí
Činnosti:
- Pozorování vrabců (ptáčků) během procházek –
kde jsou
kolik jich je na keři (počítání),
ev. jsou-li s nimi kamarádi (jiné druhy ptáků př. kos, sýkorka a jejich hledání
v encyklopediích)
kde bydlí?
- Pohybové vyjádření – jak skáče vrabec? – rozvoj hrubé motoriky (jednonož, snožmo)
- Výroba lojových koulí, šišek
- Společně při vycházkách sypeme do krmítka před školkou slunečnici, zavěšování
lojových koulí
- Dopis od vlaštovky (?vlaštovka prosí děti, zda by pomohly ostatním ptáčkům s potravou
během zimy) - vzpomínka na podzimní povídání o vlaštovkách se zopakováním
básničky + obrázky tažných ptáků (Vlaštovky, Čáp)
- Vypichování vrabčáka jehlou
- Výroba vrabčáka z keramiky, nebo z kolíčku
- Koláž – vyfoukat tuží strom + razítka ptáčků na větve
- Vybarvení šablony ptáčka – možnost výběru technik
- Společná výroba krmítka – spojení různých výtvarných technik
- Upevnění krmítka na strom v herně a ptáčků ke krmítku
- Básnička s pohybem – Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp – viz. příloha
- „Má na hlavě vrabčí hnízdo“ – co to znamená? – rozcucháváme se navzájem
- Pohybová hra – na povel do hnízda
- Přenášení věcí z místa na místo pomocí „zobáčku“ (pinzeta, kolíček,..)
Rizika:
Přeceňování nejmenších dětí – kladení si vysokých cílů
Nedostatek příležitostí vidět a vnímat svět v jeho pestrosti a změně, v jeho dění a řádu Nedostatečné nebo žádné odpovědi na otázky dětí
Výběr a nabídka témat, která jsou pro vnímání a chápání dítěte příliš náročná
Jednotvárná, málo rozmanitá nabídka činností
Nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat prožitky
Příloha:
* Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp.Poprali se na keříčku,vytrhli si po peříčku. Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp!
* Vrabec, vrabec to je pán, poskakuje sem a tam. Neudělá ani krok, pořád jenom hop a skok.
* Vzal vrabeček na taneček sýkorku, měli spolu jedno sólo na dvorku, vrabec samé skoky, sýkorka zas kroky, nešlo jim to dohromady, spadli spolu do hromady
* Típ, típ, típ, vrabec vrabce štíp. Na sněhu se vrabci perou, peří z křídel už si derou. Jeden našel krajíc chleba, druhému však zobnout nedá. Třetí chleba popadl, těm dvěma ho ukradl.
* Huboval vrabčák na zimu
Huboval vrabčák na zimu, na zimu, (děláme jednou rukou „tytyty“)
„Škoda, že nemám peřinu, peřinu, (děláme druhou rukou „tytyty“)
Studí mě nohy, zebe mě nos, (podupáváme, chytnem se za nos)
Protože skáču i v zimě bos.“(poskakujeme jako vrabčáci)
Odkazy:
https://podkrunyrem.blog.cz/1112/nakrmte-hladove-ptacky - text o krmení + fotky ptáků
https://www.i-creative.cz/wp-content/uploads/2010/01/5vowi.jpg - omalovánka krmítko s dítětem a ptáčky
https://www.predskolaci.cz/?p=9135
Kontakt
Vykoukových 623/7
Praha 5, 153 00
Komunitní centrum Jeden strom:
Dolnočernošická 443
Lipence - Dolní Černošice
252 28
IČ: 265 65 129
číslo účtu: 2181353399/0800
V menu O NÁS naleznete více kontaktních informací a také popis cesty kudy se k nám dostanete.
+420 777 258 450
(ředitelka Mgr. Alena Laláková)
jedenstrom@volny.cz